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Basic Animations in Pygame

Animating Static Images

import pygame
from sys import exit

pygame.init()
screen = pygame.display.set_mode((576,400))
pygame.display.set_caption('Runner')
clock = pygame.time.Clock()
ground_surface = pygame.image.load('assets/background/ground.png').convert_alpha()
sky_surface = pygame.image.load('assets/background/sky.png').convert_alpha()
test_font = pygame.font.Font('assets/fonts/font1.ttf', 25)
text_surface = test_font.render('My Runner Game', False, 'Blue')



##################### Importing the enemy Image ####################################
####################################################################################
enemy_image = pygame.image.load('assets/characters/enemy/enemy.png').convert_alpha()
snail_x_pos = 450
####################################################################################
####################################################################################

while True:
    for event in pygame.event.get():  
        if event.type == pygame.QUIT:
            pygame.quit()
            exit()

    screen.blit(sky_surface, (0,0))
    screen.blit(ground_surface, (0,76)) # (400-324)
    screen.blit(text_surface, (200,50))

    ######################### Animating the enemy in display Surface #####################################
    ######################################################################################################

    # animation
    screen.blit(enemy_image, (snail_x_pos, 187))
    snail_x_pos -= 4 # can adjust the speed by value / direction by sign

    # looping the enemy to repeat the motion
    if snail_x_pos < -50:
        snail_x_pos = 570



    #######################################################################################################
    #######################################################################################################

    pygame.display.update()
    clock.tick(60)

Tags: /python/ /python3/ /pygame/ /gamedev/ /animation/ /tutorial/